Computerul este un nou obiect de investire subiectiva in lumea contemporana. Acest tip de investire se refera doua modalitati de satisfactie resimtita subiectiv:
- satisfacerea pulsionala prin intermediul jocului, al relationarii, comunicarii, tendintelor proactive, fantasmelor etc.;
- satisfacerea utilitara la nivel social si individual.
Cele doua modalitati de satisfacere subiectiva vizeaza polimorfismul manifestarilor subiective fata de acest obiect (calculatorul) care are la baza neimplinirea unor dorinte inconstiente si mecanismul de defensa specific implicat in aceasta activitate.
In lumea contemporana calculatorul este un obiect tinta al transferului, fiind investit cu calitati eminamente umane. Se spune (nu de putine ori) ca in viitor computerul va gandi ca oamenii, poate chiar mai mult decat atat. Cu toate acestea, computerul este si o sursa de frustrare, neajutorare, mai ales atunci cand nu raspunde nevoilor si scopurilor subiective. De multe ori dificultatile hardware sau software ale computerului au drept consecinta sentimental de abandon, chiar depresie.
Toata investitia pulsionala in calculator il fac pe acesta mai mult decat un simplu obiect.
Dependenta virtuala are doua forme:
- dependenta pozitiva care apare atunci cand beneficiile (insusirea de abilitati, interese, aspiratii, stare de confort) sunt mai mari decat costurile in cadrul implicarii intr-o activitate virtuala (efect adaptativ);
- dependenta negativa care afecteaza viata persoanei; folosirea obsesiva a calculatorului dezbina familii, cauzeaza probleme financiare, de relationare cu semenii, sau fiziologice, acumularea de tensiuni psihice, oboseala, insatisfactii care intra in contradictie cu dorintele personale, transformarea conduitelor- cresterea agresivitatii, a riscurilor in comportament, detasare de mediul de apartenenta; acest tip de dependenta se mentine in ciuda efortului de a o controla, ducand la deteriorarea sanatatii.
Dependenta de calculator nu figureaza ca diagnostic in DSM IV. In acest sens problema existentei unui set de simptome specifice acestui tip de dependenta face obiectul cercetarilor psihologice(25. idem). Se considera ca dependenta patologica de calculator include anumite simptome psihologice cum ar fi:
- schimbari in viata personala datorate petrecerii unui timp indelungat alaturi de calculator;
- o scadere accentuata a activitatilor fizice in general;
- inabilitatea de a stopa acest tip de activitate;
- depresie, iritabilitate in lipsa calculatorului;
- sentimentul de euforie atunci cand este folosit calculatorul;
- neglijarea sanatatii proprii datorita preocuparii pentru activitati pe calculator;
- tulburari de somn;
- scaderea activitatilor sociale concretizata in pierderea prietenilor;
- neglijarea familiei si a prietenilor, inducerea in eroare a acestora in privinta petrecerii timpului de catre subiect;
- dorinta accentuata de a petrece cat mai mult timp cu activitati legate de folosirea calculatorului;
- neglijarea slujbei si a obligatiilor personale (probleme la scoala sau la locul de munca).
Exista si anumite simptome fiziologice in cazul dependentei de calculator, cum ar fi:
- ochi uscati;
- migrena;
- dureri de spate;
- luarea meselor in mod neregulat;
- neglijarea igienei zilnice;
- disfunctionalitati ale somnului.
Cercetatorii considera ca dependenta patologica de calculator apare atunci cand realitatea spatiului virtual este disociata de realitatea de zi cu zi. Atunci cand activitatile virtuale sunt integrate in realitatea mundana acest tip de dependenta este estompata. Cyberspace-ul implica o disociere intrapsihica in cazul celor dependenti, o zona de activare a fanteziilor si conflictelor.
Folosirea internetului, a jocurilor si a altor activitati virtuale nu pot crea dependenta in cazul in care implica adevarata identitate, interesele si abilitatile subiectului. Contactul cu lumea reala este o cerinta importanta in cazul terapiei celor dependenti de spatial virtual.
- dependenta pozitiva care apare atunci cand beneficiile (insusirea de abilitati, interese, aspiratii, stare de confort) sunt mai mari decat costurile in cadrul implicarii intr-o activitate virtuala (efect adaptativ);
- dependenta negativa care afecteaza viata persoanei; folosirea obsesiva a calculatorului dezbina familii, cauzeaza probleme financiare, de relationare cu semenii, sau fiziologice, acumularea de tensiuni psihice, oboseala, insatisfactii care intra in contradictie cu dorintele personale, transformarea conduitelor- cresterea agresivitatii, a riscurilor in comportament, detasare de mediul de apartenenta; acest tip de dependenta se mentine in ciuda efortului de a o controla, ducand la deteriorarea sanatatii.
Dependenta de calculator nu figureaza ca diagnostic in DSM IV. In acest sens problema existentei unui set de simptome specifice acestui tip de dependenta face obiectul cercetarilor psihologice(25. idem). Se considera ca dependenta patologica de calculator include anumite simptome psihologice cum ar fi:
- schimbari in viata personala datorate petrecerii unui timp indelungat alaturi de calculator;
- o scadere accentuata a activitatilor fizice in general;
- inabilitatea de a stopa acest tip de activitate;
- depresie, iritabilitate in lipsa calculatorului;
- sentimentul de euforie atunci cand este folosit calculatorul;
- neglijarea sanatatii proprii datorita preocuparii pentru activitati pe calculator;
- tulburari de somn;
- scaderea activitatilor sociale concretizata in pierderea prietenilor;
- neglijarea familiei si a prietenilor, inducerea in eroare a acestora in privinta petrecerii timpului de catre subiect;
- dorinta accentuata de a petrece cat mai mult timp cu activitati legate de folosirea calculatorului;
- neglijarea slujbei si a obligatiilor personale (probleme la scoala sau la locul de munca).
Exista si anumite simptome fiziologice in cazul dependentei de calculator, cum ar fi:
- ochi uscati;
- migrena;
- dureri de spate;
- luarea meselor in mod neregulat;
- neglijarea igienei zilnice;
- disfunctionalitati ale somnului.
Cercetatorii considera ca dependenta patologica de calculator apare atunci cand realitatea spatiului virtual este disociata de realitatea de zi cu zi. Atunci cand activitatile virtuale sunt integrate in realitatea mundana acest tip de dependenta este estompata. Cyberspace-ul implica o disociere intrapsihica in cazul celor dependenti, o zona de activare a fanteziilor si conflictelor.
Folosirea internetului, a jocurilor si a altor activitati virtuale nu pot crea dependenta in cazul in care implica adevarata identitate, interesele si abilitatile subiectului. Contactul cu lumea reala este o cerinta importanta in cazul terapiei celor dependenti de spatial virtual.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu